Chcesz założyć sklep internetowy, ale nie wiesz jak? Przeczytaj mój szczegółowy poradnik dotyczący zakładania sklepu internetowego na platformie Webnode.
E-sklepy to obecnie powszechna praktyka każdego przedsiębiorcy internetowego – ich założenie nie zajmuje dużo czasu i tak naprawdę kosztuje tylko kilka euro.
Z drugiej strony trzeba powiedzieć, że nawet w dzisiejszej dobie internetu niewiele osób ma wystarczająco dużo doświadczenia, aby po raz pierwszy odważyć się na samodzielne stworzenie e-sklepu.
Jednak założenie sklepu internetowego to nie rakieta – o ile masz już własny hosting i domenę lub masz zaoszczędzone co najmniej kilka euro, wystarczy wybrać jedno z popularnych rozwiązań e-commerce i możesz Zaczynaj.
W tym artykule przygotowałem dla Ciebie szczegółowy poradnik jak założyć e-sklep na platformie Webnode – jednej z najpopularniejszych platform e-commerce na Słowacji iw Czechach.
Więc zacznijmy tworzyć Twój pierwszy e-sklep!
Jak założyć sklep internetowy w Webnode
Stworzenie strony internetowej dla e-sklepu w Webnode jest bardzo proste. Przede wszystkim przejdź do strony głównej webnode.com i kliknij przycisk „ Stwórz darmową witrynę ”:
Po kliknięciu przycisku pojawi się okno, w którym wystarczy wprowadzić zwykłe dane rejestracyjne (nazwa strony internetowej, adres e-mail i hasło):
Po uzupełnieniu danych masz do wyboru dwa rodzaje stron internetowych, które możesz stworzyć – klasyczną „ Strona internetowa ” oraz „ Sklep internetowy ”. W takim przypadku kliknij drugą opcję:
Następnie zostaniesz przeniesiony na stronę, na której możesz wybrać podstawowy szablon dla swojej witryny. Jeśli zdecydowałeś, który szablon chcesz, kliknij przycisk „ Wybierz ” obok danego szablonu:
Wybór szablonów jest naprawdę szeroki w Webnode – jeśli nadal nie jesteś pewien, jaki chcesz wygląd, możesz przeglądać szablony z różnych kategorii lub wybrać taki, który możesz później łatwo zmienić, jeśli nie będziesz zadowolony.
💡 Wskazówka: Oczywiście możesz najpierw wyświetlić podgląd szablonu przed wybraniem – po prostu przejdź do jednego z szablonów i kliknij przycisk „ Podgląd ”:
Po wybraniu szablonu będziesz musiał uzupełnić podstawowe dane kontaktowe Twojego sklepu internetowego (adres, numer telefonu, waluta itp.):
Po kilku sekundach Webnode przeniesie Cię na Twoją nową stronę internetową, odpowiednio do edytora, w którym możesz pracować nad swoimi stronami.
W zależności od wybranego szablonu będziesz mógł modyfikować poszczególne elementy i wygląd na swojej stronie (tytuły i podtytuły stron, położenie poszczególnych elementów, rozmiar tekstu itp.):
Jeśli jesteś zadowolony z podstawowego wyglądu, możesz kliknąć przycisk ” Opublikuj ” w prawym górnym rogu edytora, a Twoja strona zostanie opublikowana:
Do tej pory przeszliśmy tylko prostą rejestrację z 1 stroną (i bez produktów), przyjrzyjmy się teraz bardziej szczegółowym specyfikacjom stron i ustawień, których po prostu potrzebujesz podczas zakładania sklepu internetowego.
Podstawowy przegląd edytora Webnode
Praca w edytorze na platformie Webnode jest bardzo prosta i poradzi sobie z nią praktycznie każdy – nawet zupełny początkujący.
Edytor Webnode składa się z kilku części – najbardziej podstawową z nich jest górny pasek:
W tym pasku dostępnych jest kilka przedmiotów:
- ” Produkty ” – tutaj możesz zarządzać, tworzyć i edytować poszczególne produkty dla swojego e-sklepu.
- „ Strony ” – w tej sekcji możesz dodawać, edytować i usuwać poszczególne strony w swojej witrynie.
- ” Ustawienia „ – są to główne ustawienia Twojej strony internetowej oraz Twojego sklepu internetowego.
- Przyciski „ Wstecz ” i „ Odśwież ” – to prosty powrót lub odnowienie kroków podczas edycji Twojej strony.
- ” Publikuj ” – publikacja strony również dla Twoich odwiedzających.
- Ikona użytkownika – w tej sekcji będziesz mieć dostęp do ustawień swojego konta Webnode.
Każda strona lub strona produktu składa się z kilku części i bloków. Możesz edytować, usuwać lub dodawać te części indywidualnie według własnego uznania .
Możesz dokonać zmian, klikając koło zębate w prawej części każdego bloku, nagłówka, stopki lub innej części strony:
Podczas edycji nagłówka strony masz możliwość zmiany ilości treści, która ma być wyświetlana w nagłówku, tła nagłówka oraz dodania i edycji obrazu w nagłówku . Sam tekst możesz zmienić, po prostu klikając na daną część w nagłówku.
Dla głównej treści, lub w głównej sekcji strony możesz dodać nową sekcję, klikając znak ” + „, który zawsze pojawia się nad/pod daną sekcją:
Następnie zobaczysz opcje z typami różnych sekcji, które możesz dodać do strony (np. sekcja z tekstem, tekstem i obrazem, usługi, różne kolumny itp.):
Podobnie jak w nagłówku strony, możesz edytować lub usunąć daną sekcję, klikając w kółko zębate, które pojawia się po najechaniu myszą na daną sekcję.
W każdej sekcji możesz również dodać podsekcje – nowe treści, które będą wyświetlane w sekcji głównej. Możesz dodać tę treść, klikając znak „ + ” w lewej części danej sekcji:
W tym momencie powinieneś mieć podstawowy przegląd tworzenia i edycji stron dla swojego e-sklepu.
Przyjrzyjmy się teraz podstawowym ustawieniom, bez których po prostu nie można się obejść podczas zakładania sklepu internetowego.
Konfigurowanie metod płatności
Metody płatności w e-sklepach nie muszą być zbytnio uzasadnione – jeśli nie masz ich skonfigurowanych od początku, jak Twoi klienci mogliby dokonywać zakupów produktów i usług?
Na platformie Webnode konfiguracja metod płatności jest stosunkowo prosta:
1. Na swojej stronie kliknij ikonę użytkownika w prawym górnym rogu i kliknij pozycję „ Moje projekty ” – otworzy się okno z Twoją witryną (w tym przypadku tylko jednym projektem):
2. Najedź myszką na dany projekt i kliknij przycisk „ Szczegóły projektu ”:
3. W swoim projekcie będziesz mieć dostęp do różnych raportów i ustawień. Aby ustawić płatności należy kliknąć w pasek „ Ustawienia sklepu ”, a następnie w pozycję „ Metody płatności ”:
4. W sklepie internetowym Webnode dostępnych jest kilka rodzajów płatności – pobranie, PayPal i przelew bankowy. Możesz dostosować każdą metodę płatności za pomocą przycisku „ Edytuj ” znajdującego się obok każdej metody płatności:
5. Poza wymienionymi metodami płatności możesz oczywiście dodać inną metodę płatności – klikając przycisk „ Dodaj metodę płatności ”. W ramach innych metod płatności masz do wyboru różne opcje, takie jak płatność gotówką, płatność kartą itp. :
Webnode obsługuje 2 popularne bramki płatnicze do płatności kartą, a mianowicie bramkę Stripe i bramkę GPWebPay.
Jeśli zdecydujesz się na jedną z wymienionych metod płatności, będziesz musiał skontaktować się z dostawcą metody, aby uzgodnić praktyczne wykorzystanie danej metody płatności.
💡 Wskazówka: Jeśli chcesz uzyskać lepszy przegląd różnych bramek płatności, zapoznaj się z naszą listą bramek płatności dla WooCommerce .
6. Po dodaniu lub edycji dowolnej metody płatności, w jej wierszu pojawi się status „ Aktywny ” lub w przypadku braku danych ” Nieaktywne „:
Ustawienie metody transportu
Konfiguracja wysyłki w Twoim e-sklepie to jeden z innych ważnych kroków, które musisz podjąć podczas tworzenia e-sklepu.
W zależności od metody sprzedaży, którą zapewnisz, możesz wybierać spośród kilku rodzajów transportu na platformie.
Sama konfiguracja jest dość prostym procesem:
1. Kliknij ikonę użytkownika w prawym górnym rogu, a następnie pozycję „ Moje projekty ”, aby powrócić do szczegółów dotyczących Twojej witryny.
2. Następnie kliknij ponownie pasek „ Ustawienia sklepu ” i kliknij pozycję „ Sposoby transportu ” – otworzy się okno z opcjami.
💡 Wskazówka: Możesz również uzyskać dostęp do ustawień metody wysyłki bezpośrednio w edytorze swojej witryny – po prostu kliknij koło zębate o nazwie „ Ustawienia ” w górnym pasku edytora.
Zobaczysz okno ustawień – kliknij pozycję menu o nazwie ” Sklep internetowy ” i wybierz ustawienie ” Metody transportu ” :
3. W ramach sklepu internetowego Webnode przygotowałeś już niektóre rodzaje transportu (takie jak transport Pocztą Słowacką, PPL lub odbiór osobisty).
Możesz łatwo dostosować każdą z tych metod transportu, klikając przycisk „Więcej ” w jednym z nich i kliknij na pozycję „Edytuj metodę ” (lub możesz po prostu kliknąć bezpośrednio na dany rodzaj transportu) – wtedy pojawi się małe okienko z ustawieniami danego transportu (np. cena za transport, VAT itp.):
4. Po ustawieniu i edycji metody wysyłki wystarczy kliknąć przycisk „ Zapisz ”.
Jeśli zdecydujesz się na inny rodzaj transportu, możesz dodać go do swojego e-sklepu klikając w przycisk „ Dodaj sposób transportu ” – po kliknięciu zobaczysz okno z opcjami transportu wspieranymi przez platformę Webnode dla sklepów internetowych :
Jeśli zdecydujesz się na jeden z nich, kliknij w dany rodzaj transportu, a następnie w przycisk „ Wybierz sposób ”. Będziesz wtedy mógł ustawić parametry tej metody transportu (cena, VAT, adres URL do śledzenia przesyłki itp.).
Jeśli z drugiej strony zdecydujesz się nie oferować jednej z metod transportu, możesz ją usunąć, klikając przycisk „ Więcej ”, a następnie element „ Usuń metodę ”:
Dodawanie produktów do Twojego e-sklepu
W tym momencie możemy przejść do części zabawnej, czyli dodawania i edytowania samych produktów.
Jeśli wybrałeś już szablon e-sklepu, prawdopodobnie będziesz już miał gotowe próbki produktów – oczywiście nie musisz się o nic martwić, po prostu później te produkty usuniesz .
Dodawanie produktów jest (podobnie jak inne wymienione ustawienia) bardzo proste – w Webnode kliknij na pozycję ” Produkty ” w górnym pasku edytora:
Otworzy się okno z „produktami z szablonu” – na razie je zignoruj. Nowe produkty możesz dodać, klikając przycisk „ Dodaj produkt ” w prawym górnym rogu okna.
Tutaj możesz uzupełnić podstawowe informacje o produkcie, takie jak nazwa, cena z VAT, opis produktu, a także dodać zdjęcia produktu :
Klikając „ Prześlij zdjęcia ” otrzymasz możliwość dodania zdjęć do produktu bezpośrednio z komputera.
💡 Wskazówka: Opisując produkt, postaraj się dodać jak najkrótszy opis – to tylko typowe informacje, które będą wyświetlane dla pozycji produktu. Możesz dodać szerszy opis samego produktu na stronie samego produktu.
Oprócz podstawowych ustawień produktu dostępne są również inne opcje.
Klikając w pasek „ Zapas ” przejdziesz do zarządzania produktem, gdzie możesz oznaczyć dany produkt dla celów logistycznych (np. numer produktu, dostępność w sztukach, waga i wymiary itp.):
W paskach „ Warianty ” i „ Zaawansowane ” możesz rozszerzyć swoje produkty o różne typy (np. warianty kolorystyczne czy różne rozmiary danego produktu), a także ustawić podstawowe dane dla SEO i wyszukiwarki Google (np. Tytuł, adres URL, metatagi itp.):
💡 Wskazówka: Jeśli nie masz dużego doświadczenia z optymalizacją SEO (lub jesteś kompletnym początkującym w dziedzinie marketingu online), koniecznie przeczytaj mój szczegółowy artykuł: Czym jest optymalizacja SEO i jak to działa , w którym dowiesz się wiele przydatnych informacji na temat optymalizacji stron pod kątem Google.
Po przygotowaniu i uzupełnieniu wszystkich danych produktu wystarczy kliknąć przycisk „ Utwórz ” – dzięki temu produkt zostanie zapisany w Twoim e-sklepie.
Jednak produkt nie jest jeszcze bezpośrednio widoczny dla klientów. Aby klienci mogli go zobaczyć należy wybrać jeden z (już utworzonych produktów), kliknąć na 3 kropki w lewej części danego produktu i kliknąć na pozycję ” Przejdź do strony produktu „:
Zobaczysz stronę produktu, którą możesz (podobnie jak swoją stronę główną) edytować według własnych upodobań, ale przede wszystkim możesz opublikować daną stronę – klikając przycisk „ Opublikuj ” w prawym górnym rogu ekranu:
W tym momencie Twój produkt będzie widoczny dla klientów.
W ramach dodawania produktów do swojego e-sklepu nie zapomnij o kilku innych ważnych rodzajach treści, które każdy e-sklep po prostu musi mieć na swoich stronach:
- Warunki handlowe – klienci powinni zapoznać się z warunkami zakupu produktów w Twoim e-sklepie.
- Strona kontaktowa – aby zwiększyć wiarygodność (a także ze względów praktycznych, takich jak reklamacje i wsparcie) warto mieć przygotowaną i stworzoną stronę kontaktową.
- Blog – choć tworzenie treści edukacyjnych nie jest warunkiem prowadzenia e-sklepu, to z marketingowego punktu widzenia można zyskać plusy i przyciągnąć większą liczbę potencjalnych klientów.
- RODO – zgodnie z rozporządzeniem UE każdy właściciel sklepu internetowego ma obowiązek informowania odwiedzających o zakresie zbieranych danych, celu ich zbierania itp.
💡 Wskazówka: Jeśli interesują Cię również inne platformy e-commerce, takie jak Webnode do tworzenia i zarządzania sklepami internetowymi, koniecznie przeczytaj mój artykuł Sklepy internetowe do wynajęcia – które są najlepsze? (lista)
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny? Wesprzyj mnie jego udostępnianiem. 👍