Psychologia to potężne narzędzie, z którego możesz korzystać niemal wszędzie. Często jednak zapomina się o tym w projektowaniu stron internetowych. Zobaczmy, jak możesz to wykorzystać na swoją korzyść i zdobyć nie tylko odwiedzających, ale także nowe zamówienia.
Ludzki mózg jest wszechstronnym narzędziem do oceny wszystkiego, co nas otacza. Nieustannie dyktuje nam, jak się zachowywać, jak reagować, co jest dobre, a co nie. Za każdym razem, gdy surfujemy po Internecie, nasz mózg pracuje na pełnych obrotach. Dlaczego nie bierzemy tego pod uwagę przy projektowaniu stron internetowych? Bardzo przydatne jest zrozumienie, jak działa nasz umysł i wykorzystanie go podczas tworzenia strony internetowej. Psychologia wpływa na Twoją witrynę na miliony sposobów. Oto kilka wskazówek, jak korzystać z tych hacków.
Spis treści
1. Psychologia porównania
Pamiętaj o reklamach proszku do prania, gdzie mama myśli, że jej syn ma białą koszulkę. Kolejna super mama z super pudrem, super syn w super białej koszulce, dowie się i pokaże jej, gdzie jest rzeczywistość. Kiedy ludzie widzą jedną rzecz, ma to ogromny wpływ na to, jak mózg ocenia inną. Dotyczy to nie tylko kolorów, ale także obrazów, słów, liczb i wielu innych. Użyj go, prezentując ceny na swojej stronie. Najpierw pokaż ludziom coś wielkiego, a gdy zobaczą twoją cenę, pomyślą, że jest fantastyczna.
Jak z tego korzystać: Jeśli masz produkt, który chcesz sprzedać za 49 €, najpierw pokaż ludziom wyższą liczbę, aby cena 49 € wydawała się niska. Ta liczba nie musi być sumą pieniędzy, może to być np. „5000 osób korzysta już z tego produktu”.
2. Siła ludzkich twarzy
Pewna część naszego mózgu jest zaprojektowana do przetwarzania ludzkich twarzy, które widzimy. Znajduje się w korze wzrokowej i pomaga nam zapamiętywać twarze i przetwarzać ludzkie emocje. Kiedy widzimy ludzką twarz, ten obszar jest aktywowany, czekając na możliwość odszyfrowania informacji emocjonalnych i nawiązania emocjonalnych połączeń. Jest jeszcze silniejszy, gdy twarz patrzy bezpośrednio na nas.
Jak tego używać: Jak wiesz, emocje sprzedają. Wykorzystaj każdą okazję, aby wywołać emocje i dodać do swojej witryny zdjęcia osób patrzących w obiektyw. Jeśli odwiedzający witrynę nawiąże emocjonalny związek z obrazem, jest bardziej prawdopodobne, że nawiąże kontakt z Twoim produktem.
3. Referencje klientów
Czy kupując produkt w sklepie przyzwyczajasz się do czytania jego opisu i ufania mu? Nie sądzę. Lepiej poszukaj recenzji online lub zapytaj znajomego. Dlaczego to jest takie? Opis na produkcie jest prawdopodobnie prawdziwy, ale nadal bardziej ufamy ludziom niż ekspertom i firmom.
Jak z tego korzystać: Dodaj recenzje od zwykłych użytkowników do swojego produktu lub usługi. Stwórz poczucie rzeczywistości i dodaj szczegóły, takie jak wiek i miejsce zamieszkania. Jeśli uda Ci się dodać zdjęcia, tak jak mamy na stronie szkolenia , wygrałeś.
4. Uczucie zagubienia
Każdy na świecie nieświadomie boi się straty. Niezależnie od tego, czy chodzi o utratę ukochanej osoby, pieniędzy, pracy, kotów czy iPhone’a. Zwykle nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale jeśli mamy możliwość go zatrzymać, to od razu go łapiemy. Psychologia nie odpuści. Jeśli więc próbujesz sprzedać produkt, stwórz poczucie możliwej straty, a prawdopodobieństwo zakupu wzrośnie.
Jak z niego skorzystać: Jeśli oferujesz rabat, ogranicz go i napisz „do końca rabatu pozostały tylko dwa dni” lub „ilość ograniczona”. Tak robią na przykład niektóre marki modowe .
5. Dług sprzyja
Kiedy dajesz ludziom coś, zaczynają uważać się za dłużników. Z powodu tego uczucia będą też chcieli dać ci coś na spłatę swojego długu. Użyj go na swojej stronie. Co możesz dać ludziom? Informacje, e-book, darmowy produkt, zniżka… A co mogą ci dać? Na przykład Twoja lojalność, zapisanie się do newslettera lub obserwowanie na Facebooku.
Jak z tego korzystać: Na przykład, gdy oferujesz produkt za darmo, poproś ludzi, aby zapisali się na Twój nestletter. Zdobywasz nowych klientów i „kamień spada z ich serca”.
6. Integracja społeczności
Ogólnie rzecz biorąc, ludzie są gatunkiem bardzo zorientowanym na społeczność. Chcemy gdzieś należeć i być członkami grupy. Więc wszystko, co możesz stworzyć w swojej witrynie, aby wywołać ducha społeczności, jest idealnym narzędziem do zniechęcenia ludzi. Jednym z najprostszych sposobów jest dobór słów. Użyj więcej rzeczowników zamiast czasowników, aby stworzyć poczucie tożsamości grupy, do której czytelnik będzie chciał należeć.
Jak z tego korzystać: Jeśli chcesz przyciągnąć subskrybentów do newslettera, użyj „zapisz się do subskrybentów newslettera” zamiast słów „zapisz się do newslettera”. Stworzy to wrażenie, że masz już grupę subskrybentów, a czytelnicy będą chcieli do niej należeć.
7. Projekt interfejsu użytkownika
Czy kiedykolwiek pociągnąłeś za drzwi, które zostały napisane, aby pchać? Wpadłeś, czułeś się zawstydzony, ale przede wszystkim zirytowany. Dlaczego nie jest oczywiste, czy trzeba ciągnąć, czy pchać drzwi? Strona drzwi, którą pchasz, nie powinna mieć klucza i na odwrót. Jakie znaczenie mają klawisze na drzwiach pchanych? Ta sama zasada dotyczy projektowania stron internetowych. Chcesz ułatwić ludziom korzystanie z Twojej witryny i nie chcesz wybierać ich z powodu niewłaściwych elementów.
Jak tego używać: elementy w Twojej witrynie muszą być spójne. Jeżeli jeden link jest podkreślony, to wszystkie linki muszą być podkreślone. Nie chcesz, aby odwiedzający myśleli, że mogą kliknąć link, a następnie stwierdzą, że nie można go kliknąć. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule UX i UI to nie tylko szyfry .
Którego z tych hacków używasz? Jeśli masz inne pomysły, napisz je do nas w komentarzu. 🙂
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny? Wesprzyj mnie jego udostępnianiem. 👍